Laddar Evenemang

« Alla Evenemang

  • Detta evenemang har redan ägt rum.

The Conversation – ett brännande samtal om ålderism

april 8 | 09:00 - 09:40

Vi bjuder in till ett brännande samtal om ålderism, kopplat till mat, måltider och livskvalitet, tillsammans med Barbro Westerholm, riksdagsledamot för Liberalerna, och Peter Wennström, expert på varumärkespositionering hos the Healthy Marketing Team. Ålderism är fördomar eller stereotypa föreställningar utifrån ålder och kan leda till olika former av diskriminering. En utmaning i samhället är undernäring hos årsrika, som är ett stort och i många fall onödigt problem som leder till personligt lidande och enorma kostnader för samhället. Vilka kopplingar kan vi se till ålderism?

 

Vi kommer också prata om hur ålderism påverkar livskvaliteten för årsrika, och vilka möjligheter som går till spillo, inte minst för näringslivet. på grund av synen på årsrika. Vi kommer djupdyka i hur ålderism påverkar måltiden, utbudet av produkter och tjänster och hur de är utformade. Med en befolkning som består av en allt större andel årsrika finns det en enorm marknad för produkter som gör deras liv bättre och enklare. Idag är cirka 1,6 miljoner människor i Sverige över 70 år, och andelen årsrika kommer öka framåt. Om 10 år kommer antalet personer som är 80 år eller äldre ha ökat med 50 %. Men varför ser vi idag så få produkter anpassade till årsrikas behov? Vad hindrar utvecklingen? I samtalet tar vi upp avgörande insikter för att lyckas med satsningar mot årsrika personer – och ger argument till varför du inte ska sätta ett foto på en glad pensionär i din marknadsföring av anpassade produkter.

 

Samtalet vänder sig till dig som arbetar inom livsmedelsnäringen, med måltidsservice, inom kommun eller andra offentliga organisationer eller helt enkelt är nyfiken på att veta mer om ålderism och hur den påverkar oss.

 

Gäster

Barbro Westerholm, riksdagsledamot (L) & företrädare för årsrika

Barbro Westerholm har en bakgrund som bland annat läkare, medicinalråd och generaldirektör på Socialstyrelsen. Nu är hon arbetande riksdagsledamot och ordförande i Sveriges Pensionärsförbund och driver frågor som påverkar livet för årsrika medborgare. Nyligen överlämnade hon en utredning om en fast omsorgskontakt inom hemtjänsten till socialministern, och hon är mycket engagerad i arbetet för att uppmärksamma och minska ålderismen.

Nyfiken på att veta mer om Barbro Westerholm? Lyssna till Söndagsintervjun P1 från november 2019: https://sverigesradio.se/avsnitt/1392747 

Foto: Magnus Fröderberg

 

 

 

Peter Wennström, grundare och senior strategy consultant, Healthy Marketing Team

Från framgångsrikt varumärkesarbete med ProViva och Oatly i Sverige till globala samarbeten med Tetra Pak, Nestlé, Coca Cola och Danone. Peter Wennström har med sina 30 år i branschen blivit en av världens främsta experter på marknadsföring och varumärkespositionering inom mat och dryck. Han och hans team arbetar med att förstå trender, vad som driver utvecklingen och med att definiera framgångsfaktorer för hur livsmedelsföretag kan lyckas på marknaden. Han har länge arbetat med begrepp som “healthy ageing”, och säger såhär om att ta fram anpassade produkter: 

“Snarare än att tänka demografi, som kön och ålder, handlar det istället om att tänka psykografi – vilken självbild personen har, vilken uppfattning man har om världen och vad som motiverar personen. I dagens läge vill ingen definiera sig som gammal, därför måste man gå en annan väg för att nå fram till konsumenten.”

 

 

Samtalet leds av Lotta Törner, vd Livsmedelsakademin

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tid & plats

Tid: 8 april, kl 9.00 – 9.40

Plats: Webinarie via Zoom

 

Anmälan är stängd. Anmäl dig till webinariet här

 

Här kan du se det inspelade samtalet: https://youtu.be/OJ6DPq5-qPE 

 

Om evenemanget

The Conversation är Livsmedelsakademins samtalsserie om brännande frågor kring framtidens mat, dryck och måltid. Samtalet om ålderism är en del av vårt arbete inom Nollvisionen för undernäring hos äldre, ett initiativ där privata företag, kommuner, myndigheter och akademi samarbetar för att få bort undernäringen hos äldre. Målet är att med utgångspunkt i två innovationskommuner arbeta fram en modell som förebygger undernäring hos äldre. Initiativet inkluderar hela det ekosystem som finns runt den äldre och påverkar individens mat- och måltidssituation. Nollvisionen leds av Livsmedelsakademin, övriga partner är Compass Group, Orkla Food Sverige, Findus, Bergendahls, Cuviva, Mathem.se, Socialstyrelsen, Livsmedelsverket, Jämställd Utveckling Skåne, Högskolan Kristianstad.

Läs mer om Nollvision för undernäring hos äldre

Plats

Online

Arrangör

Livsmedelsakademin