Plötsligt kändes missionen om ett friskt liv för alla inte så långt borta

Gårdagens Innovationsnätverk gav prov på vilka fantastiska idéer, kreativitet, forskning och entreprenörskap som finns inom livsmedelsbranschen när det gäller hälsa. Några av lärdomarna från mötet är att mycket forskning tar ganska lång tid, det finns ofta misslyckanden på vägen (som man lär sig av), och det behövs anläggningar för att testa eller skala upp.

Aventure, värd för mötet, berättade om hur de fick lägga ner idén om alkoholfri kolestorolsändande öl av havre men genom stort entreprenörskap lyckades få fram andra hälsofrämjande konsumentprodukter i stället. GoodIdea är en kolsyrad måltidsdryck som balanserar blodsockret efter måltiden. Ett blodsocker som åker berg och dalbana ökar risk för fetma, diabetes typ 2 och hjärt- och kärlsjukdomar.

ARWA Foodtech AB är ett dotterbolag till Aventure, som gör konsumentprodukter av baobabfrukt, till exempel goda röror. Frukten, som kommer från ”livets träd” i Afrika, innehåller mycket c-vitamin, fettsyror, antioxidanter och mineraler.

Carbiotix är ett företag som framställer prebiotika av sidoströmmar från växtriket. Till och med en sockerbeta kan bli nyttigare med hjälp av Carbiotix tekniska lösningar och kunnande.  

Vivoprotect är ett nystartat företag av två forskare på LTH, som använder en applikation av goda bakterier på sallad för att ge ökad skörd, minskat matsvinn och längre hållbarhet, men inte minst har de en väldigt positiv effekt mot ekoli-bakterier och bidrar därför positivt till matsäkerheten.

Programmet avslutades med att Amanda Allvin från Livsmedelsakademin berättade om PUSH, som handlar om att matsystemet måste ta ett större ansvar för individers hälsa. Missionen är att matsystemet år 2035 ska bidra till ett friskare liv för alla – plötsligt kändes missionen inte så långt borta.


Publicerat

i

av