Vd-nätverket: Konsumtionsmönster hos Gen Z, makroekonomin 2024 & heta forskningsresultat

När vd-nätverket träffades på RISE i tittade vi närmare på RISE fokusområden inom livsmedel och förpackningar, fick en blick in i 2024 tillsammans med nationalekonomen Fredrik NG Andersson och tog del av färska insikter om förändringarna i konsumentbeteende som sker mitt framför våra ögon med Jenny Madsen från SUPERLAB

Kostmönster + livscykelanalyser = guldläge för matinnovation?
RISE presenterade bland annat delar av resultat från det 7-åriga forskningsprojektet NEXUS som tittat närmare på kopplingen mellan matens påverkan på miljömässig hållbarhet och individhälsa. Med grepp om livscykelanalyser och kostmönster öppnas möjligheter för att hitta lösningar så vi kan äta både planeten och oss själva friskare.

”En vanlig gammeldags lågkonjuktur är inte en kris”
är ett faktum Fredrik presenterade en tankeväckande sammanfattning av historiska skeenden och samverkande strukturer som lett fram till läget vi har i den svenska ekonomin idag. Fredrik menar att det vi står mitt uppe i inte är en ekonomisk kris utan en vanlig gammeldags lågkonjunktur. En välbehövlig positiv knorr är enligt Fredrik att en lågkonjunktur ger fantastiska möjligheter för problemlösning och verksamhetsutveckling. Man måste se över sina omkostnader, effektivisera och när det väl är dags för högkonjunktur igen står man helt enkelt med en trimmad och välfungerande verksamhet.

Gen Z vill se hållbarhet, på riktigt
Nya kanaler, nya generationer och nya värderingar ger oss nycklar till nya konsumentbeteenden. Det talas ju om ”The Clash of Generations” och arbetsplatserna befolkas idag av 4 olika generationer där den yngsta generationen, Gen Z, tar allt mer plats. Deras konsumtionsmönster kännetecknas av skyhöga krav på digitalisering, låg varumärkeslojalitet till förmån för upplevd kamratekonomi, möjlighet till individualitet i form av unika designval – och viktigast av allt är hållbarheten. Det är ingen nyhet att en stor portion av dagens konsumenter är mer medvetna och tar fler värderingsstyrda beslut. Greenwash genomskådas sedan länge och all verksamhet behöver vara granskningsbar, på riktigt. Det räcker inte med snack, det är dags att gå ifrån storytelling till story-doing.

Våra nätverksträffar är exklusivt för våra partner och nästa träff med vd-nätverket blir den 16:e november. Visst låter det spännande? Här kan du läsa mer om att vara Livsmedelsakademins partner.


Publicerat

i

av

Etiketter: