Strategi, inspiration och konjunkturer på årets första vd-nätverk

Det var mer än två år sedan vi kunde träffas fysiskt i vårt vd-nätverk, men i torsdags var det dags med Orkla som värd. Vd-ar i Livsmedelsakademins och Packbridges partnerföretag fick bland annat höra om Orklas nya strategi som betonar samarbete för ökad hållbarhet. Orkla arbetar med vetenskapsbaserade mål och delar in utsläpp i tre kategorier:

  1. Utsläpp från den egna verksamheten.
  2. Utsläpp från energi man köper in – utsläppen sker någon annan stans men är kopplade till verksamheten.
  3. Alla andra utsläpp, som sker i produktionen utanför den egna verksamheten, t ex från jordbruket.

Den allra största delen av klimatpåverkan finns i den tredje kategorin, som inte går att åtgärda utan samarbete.

Vi fick också en inspirerande stund med Christian Håkansson på Afry som pratade om hur vi kan lära av andra branscher och att man ofta kan använda befintliga förpackningslösningar till nya ändamål. Christian tog förpackningen för spolarvätska och skönhetsprodukter som ett verkligt exempel. Det luriga vad gäller hållbarhet är förpackningens verkliga hållbarhet jämfört med den upplevda, som inte alltid är densamma.

Anders Hansson från Sparbanken berättade om konjunkturläget just nu. Kriget i Ukraina har inte påverkat ekonomin lika mycket som pandemin, än, men priset för majs och vete har stuckit i höjden.

Alla vd-ar i våra partnerföretag är välkomna till nätverksträffarna. Vill ni bli partner? Kontakta vd Lotta Törner.


Publicerat

i

,

av

Etiketter: