AfterWork – Skåne som kulinarisk region

Skåne är en kulinarisk region med starka traditioner och full av spännande innovationer. Här finns en marknad för småskalig dryck- och livsmedelsförsäljning och starka nätverk mellan producenter, handel och  restauranger. Men inte minst ett växande intresse från konsumenterna för det lokala och kulinariska Skåne. NewYork Times lyfte för ett par år sedan maten som den tyngsta anledningen att åka till Skåne, och berättade inte minst om hur landsbygden har lockat kreativa människor som odlar och lagar mat.

Den 19 september anordnar Livsmedelsakademin i samarbete med Tourism in Skåne ett AfterWork fullt av inspiration om  hur Skåne kan fortsätta att utvecklas som kulinarisk region.

Program

Välkomna – Tourism in Skåne och Livsmedelsakademin

Eslam Salah, grundare av Lupinta – växtbaserade livsmedel från skånska lupinbönor
Budskapet är hälsosamt, gott och miljövänligt med produkter på växtbaserat protein, GMO-fritt, soja-fritt, KRAV-märkt, skånsk-odlat och lokalt producerat. Tempeh tillverkad i Bjuv av Lupinta har många försäljningsargument. Hur hittar Lupinta sin nisch mellan vego-vågen och vurmen för det närproducerade?

Daniel Gejde, sälj- och marknadsansvarig Kiviks musteri – om att satsa på besöksnäring och handel
Musteriets anor sträcker sig tillbaka till 1888, då de första äppelträden planterades av Henric Åkesson på den plats som skulle komma att blir Kiviks Musteri. Idag är det ett modernt livsmedelsföretag och mycket populärt besöksmål. Daniel Gejde kommer att berätta om äpplets och musteriets roll för Österlen som besöksmål och hur de ser på sitt  varumärke.

Cherztin Persåkre, Österlenkryddor – kryddbönder och entreprenörer
Österlenkryddor har under de senaste fem åren gått från en odling och gårdsbutik till att bli ett populärt besöksmål med glass-provningar, workshops, lavendelfestival, vandringar, gårdsbutik, servering och samtidigt som de fortsätta driva och utöka sina odlingar. Parallellt har de också utvecklat sin försäljning och har nu över 30 stycken återförsäljare inom dagligvaruhandel i Skåne och övriga Sverige. Cherztin Persåkre som driver Österlenkryddor berättar om strategi och erfarenheter av att växa sitt företag med hjärta både i besöksnäring, odling och produktion.

Tourism in Skåne – inspiration till att tänka besöksnäring
Tourism in Skåne jobbar för att utveckla och marknadsföra Skåne som destination mot internationella besökare. De senaste åren har Skåne positionerat sig som en mat- och dryckesdestination på den gastronomiska världskartan – och det finns stora möjligheter att attrahera nyfikna måltidsresenärer som lockas av den passion och höga kvalitet Skåne erbjuder. Maria Larsson och Sofie Broomé gör en trendspaning och berättar om vilka affärsmöjligheter besöksnäringen erbjuder för livsmedelsföretag som vill utveckla sin verksamhet mot en växande internationell målgrupp.

Fika