Samtidigt som många livsmedelsföretag har stora anställningsbehov, står många unga utan jobb. Kajsa Lundqvist och Charles Hallsworth är två kommunikatörer på Arbetsmarknadskunskap som reser land och skola runt för att informera om jobb inom livsmedel. Vi fick följa med till en 8-klass, där endast fyra elever kunde tänka sig att jobba med mat.
Kajsa och Charles är energirika och pedagogiska när de pratar om smaken på svenska jordgubbar, bäst-före-datum och pizzans väg till tallriken. Men vi vet också att företagsbesök och möjligheten att träffa människor som faktiskt gör de fantastiska produkter vi äter, kan göra enorm skillnad när det gäller intresset för jobb inom livsmedelsnäringen. Därför vill vi skicka en uppmaning till Skånes livsmedelsföretag:
Öppna dörrarna för framtidens medarbetare!
Livsmedelsföretagen behöver bli mer kreativa när det gäller att hitta framtidens medarbetare. Här kan både sommarjobb och praktik vara en viktig ingång. Låt det bli en kombination av arbete, inspiration och lärande där de unga får se hela bredden av livsmedelsproduktion – från innovation till färdig produkt.
Det är ett gemensamt ansvar att väcka intresset för branschen, alla behövs. Vi på Livsmedelsakademin arbetar för att göra livsmedelsnäringen mer attraktiv. Hör av dig till sara.fredstrom@livsmedelsakademin.se om du vill bidra.