Nu har årets omgång av Framtidens Ledare startat! Ett spännande program där 13 drivna deltagare från NordZucker, Orkla Foods, Pågen, Hushållningssällskapet, SIA Glass, The HMT och Livsmedelsakademin tillsammans utforskar ledarskapets kraft och möjligheter.
Första träffen hölls på Orkla Foods i Malmö där Alexandra Callegari Lindholm, HR- och kommunikationsdirektör, inspirerade deltagarna med ledorden: Nyfikenhet, Utforskande, Motivation och ett uppmanande ”Släpp sargen”. Genom att samskapa, öppna upp och våga dela bygger vi engagemang och värdeskapande – en grund för starka resultat.
Programmet leds av Minna Westerlund från Generact på uppdrag av Livsmedelsakademin, och sträcker sig över 12 månader med totalt åtta träffar, inklusive en uppföljningsträff. Deltagarna får verktyg för personlig utveckling, träning i självledarskap, retorik och påverkan – och inte minst tillgång till individuell coaching.
Redan från start satte gruppen tonen: aktivt deltagande, nyfikenhet, mod att ställa frågor, reflektion mellan träffarna, och framför allt att bygga ett klimat för feedback där det också finns plats för skratt och sårbarhet.
– Jag ser fram emot att utmana mig själv, utveckla min kommunikation och lära mig mer och jag tror starkt på att vi får ut mest av programmet när vi vågar vara öppna, dela med oss och bygga tillit tillsammans. Att vara en del av ett nätverk ger tillgång till nya perspektiv, erfarenheter och kunskap som man sällan hittar på egen hand. Det är i mötet med andra som idéer får fart, samarbeten tar form och lösningar på gemensamma utmaningar växer fram. Nätverk bygger tillit, stärker samarbete över gränser och skapar en känsla av sammanhang – något som inte bara utvecklar individer, utan också driver förändring på systemnivå, säger Kristina Glantz, Livsmedelsakademin.
Under första träffen fokuserade deltagarna på att identifiera sina utvecklingsområden och skapa en personlig vision. De fick även välja tre områden att jobba extra med:
- Mod och självtillit
- Kommunicera med genomslagskraft
- Bygga personligt varumärke
- Strategi, taktik och driva förändring
- Engagera, coacha och påverka
- Avsiktligt självledarskap