Policylabb för offentliga måltiden

Hur kan skolmåltider bidra till ett livslångt lärande om hållbar mat och hälsa?

Offentliga måltider, särskilt skolmåltider, har stor potential att främja kunskap och lärande om hälsosamma och hållbara matvanor. Trots detta saknas en helhetssyn där skolmåltiden behandlas som en integrerad del av utbildningen. I detta projekt som pågår 2025 börjar vi undersöka hur detta skulle kunna ändras.


Vi har initialt identifierat tre policyhinder som hindrar användningen av skolmåltiden i lärandet om hållbar mat och hälsa.

  1. Skollagen innehåller inga skrivningar om skolmåltidens roll i utbildningen, vilket gör att den ofta betraktas som en serviceuppgift snarare än en kunskapsresurs.
  2. Skolans organisation: Ofta ingår inte skolmåltiden i skolans systematiska kvalitetsarbete – samverkan mellan måltidsverksamhet, skolledning och elevhälsa är svag.
  3. Skolmåltiden är varken beskriven i läroplanerna för grundskolan och gymnasiet eller inkluderad i rektors- eller lärarutbildningar, vilket bidrar till brist på förutsättningar och kompetens att använda skolmåltiden systematiskt som ett pedagogiskt verktyg.

Vi kommer under andra halvan av 2025 att tillsammans med experter fördjupa oss i dessa hinder och undersöka möjliga lösningar. Målet är att landa i ett förslag på en policyprototyp som kan testas i en verklig miljö under 2026.

Vill du veta mer om Policylabb för offentliga måltiden? Kontakta projektledare Amanda Allvin.

Projektpartner

Finansiering