GO – Hållbar tillväxt inom livsmedelsnäringen

Bland startups, små och medelstora företag i livsmedels- och förpackningsnäringen finns en otrolig innovationskraft, men de som vill växa stöter ofta på hinder och behöver hjälp. Det finns ett system av organisationer som kan hjälpa till med rådgivning, affärsutveckling eller kapital, men av olika anledningar kan det vara svårt för företag att hitta rätt i systemet och
få rätt hjälp utifrån sina egna behov och var de befinner sig i sin tillväxtresa.

Syftet med projektet GO var att ge förutsättningar för en hållbar tillväxt och grön omställning hos små och medelstora företag inom livsmedels- och förpackningsnäringen i Skåne. Vi arbetade med tre olika spår:

  1. Testa, utvärdera och utveckla innovationsstödsystemet för SMF inom livsmedelsnäringen.
  2. Genomföra ett antal omvända pitchar för att skapa samverkan mellan stora och små företag.
  3. Ge företagen verktyg och metoder för att jobba med grön omställning.

Resultat från arbetet med innovationsstödsystemet:

  • Det skapades en bild av fortsatt arbete kring tre områden: finansiering, testbädd, marknadstillgång.
  • Aktörer har lärt känna varandra inom stödsystemet, vilket kan medföra att de ser på företagens behov på liknande sätt.
  • Det blev en samsyn kring vad företagen behöver – validering, nya modeller, potentiella samarbeten – och hur stödsystemet kan tillgodose detta på ett bättre sätt.

Resultat från omvänd pitch

  • Deltagande små och medelstora företag (SMF) fick en inblick i de stora företagen och de stora företagen fick en förståelse för de svårigheter som SMF möter på grund av rådande produktionskedjor.
  • Mötena ledde till konkreta affärer för några.

Resultat från seminarieserie om grön omställning

  • De som deltog fullt ut var nöjda och fick verktyg för sitt arbete med grön omställning.
  • De som hade rätt förväntningar och kompetensnivå fick med sig saker de kunnat omsätta i sina företag.

Konkreta resultat för företagen

Efter en omvänd pitch har Laziza utökat sin affär med Smurfit Kappa till andra segment och produkter, baserat på de insikter man fick. Laziza fick också en affär med MCC Sweden och är nu deras leverantör av etiketter.

Sadoo och Laziza fick upp ögonen för möjligheterna att kontraktstillverka för andra växande SMF inom livsmedel. De kommer framöver kontraktstillverka till bland annat Mossagården.

Att bli inbjuden i det här sammanhanget känns helt avgörande för min framtid som matinnovatör. Trots att vi som deltar producerar vitt skilda varor och befinner oss på olika utvecklingsnivåer, visar det sig att vi har samma utmaningar och frågeställningar. Diskussionerna är enormt givande och öppnar nya möjligheter till samarbeten som man inte ens visste var möjliga. Min förpackningsresa har nu fått en ny riktning och jag vet nu vem jag ska ta kontakt med när det är dags.”​

/Cecilia Vikbladh, grundare av Cecilias Sejtan/Veggivore efter en omvänd pitch med Smurfit Kappa och MCC

Evalotte Dahlgren, kvalitets- och produktutvecklingschef på Saturnus, om seminarieserien i GO.

Projektet leddes av Livsmedelsakademin i samarbete med Packbridge och Krinova. Det finansierades av Reac-EU, en insats inom EU:s regionala utvecklingsfond och Region Skåne