Välkommen till nästa träff i Livsmedelsakademins Kommunikatörsnätverk!
Den här gången fokuserar vi på strategier och lärdomar kring att kommunicera hälsobudskap. Vad händer bortom dagens omvärldsbevakningar och trendspaningar? Och hur kan vi tillsammans omvandla svaga signaler i samhället till kraftfull kommunikation med hjälp av verktyget Strategisk framsyn?
Tid & plats:
Klockan 08.30 – 11.00. Gemensam frukost för de som kan och vill fram till kl. 09.00.
Plats: Midsona,
OSA senast 27 november
Program
Anna Törnebrant, Chief Marketing Officer på Midsona hälsar välkomna.
Midsona utvecklar och marknadsför produkter som gör det lättare för människor att leva ett hälsosamt liv. Koncernen är ledande i Norden inom ekologisk och plantbaserad mat, hälsolivsmedel och konsumenthälsa.
Erfarenhetsutbyte, crash course & workshop
Vi har bjudit in vår kollega Amanda Allvin som leder Vinnovas innovationsplattform PUSH, som har visionen Att matsystemet år 2035 ska främja ett friskt liv för alla:
Amanda delar med sig av färska erfarenheter från framtidsprototypen Värvningskontoret 2035 där över 400 personer, varav ett 20-tal riksdagsledamöter, genomgick en fiktiv mönstring – och därmed sögs in i en diskussion kring matrelaterad ohälsa. Värvningskontoret 2035 togs fram med hjälp av just strategisk framsyn.
Vi fortsätter med att gå igenom principerna för strategisk framsyn där vi i stället för trendspaningens ”What´s next?” ställer vi oss frågan ”What if?”, med utgångspunkt från svaga signaler i omvärlden.
Vi avslutar med en workshop där vi diskuterar vilka scenarier vi kan se om vi kombinerar signalerna, och hur vi kan skapa intressant hälsokommunikation av detta.