Det första Vd-nätverket för 2025 hölls på Tetra Pak. Här kommer en kort sammanfattning av innehållet.
Tetra Pak: En nyckelspelare inom livsmedelsnäringen
Marie Sandin, MD Tetra Pak Sverige berättade om företagets roll inom livsmedelsnäringen, som bygger på innovativa lösningar och starkt partnerskap. Bland annat jobbar företaget för att minimera matsvinn och hitta nya sätt att producera mat. Marie berättade också om hur ny lagstiftning för ökad hållbarhet (pappsugrör, fastsatta korkar på förpackningar och mer hållbart förpackningsmaterial) påverkar deras arbete och företag i livsmedelsbranschen.
Tetra Paks Samarbeten med forskningen
Ulrika Rehn, Director Processing Development på Tetra Pak berättade bland annat att samarbetet med forskningsanläggningen Max IV gjorde det möjligt att inom lagstadgad tid gå över från plastsugrör till papper.
Tillsammans med Lunds universitet driver Tetra Pak ”plattformen” Biotech Heights, som handlar om innovation och utveckling inom livsmedelssektorn. Bland annat jobbar man med Novel Food (ny mat som lanserats efter 1997) och hållbar livsmedelsproduktion. Detta partnerskap fokuserar på att skala upp nya livsmedelsprodukter från labbskala till marknaden, vilket innebär stora möjligheter för framtida tillväxt.
Företag, forskare och studenter kan engagera sig i de projekt som kommer finnas inom plattformen. Dessa handlar bland annat om att hitta nya sätt att använda sidoströmmar, fermentering av tång, hitta potentialen i potatis och återvunnet vatten.
Priset styr konsumentens beteende mest
Enligt Sara Andersson, marknadsdirektör på Citygross är priset den viktigaste faktorn för kunderna när de väljer butik och varor. Konsumenterna jagar kampanjer i flera butiker och väljer kort datum. De vill göra hållbara val, men inte till vilket pris som helst. Dessutom vill 70 procent bli mer hälsosamma och 71 procent föredrar svenska produkter.
Lågkonjunkturen består ett tag till
Kerstin Hallsten, chefsekonom på Industriarbetsgivarna, berättade att inflationen är under kontroll, men att vi ser strukturella utmaningar med svag tillväxt i EU och avmattning i Kinas tillväxt. Prognosen, som är osäker, pekar på en lågkonjunktur som består åtminstone till 2026, med viss återhämtning.
Trump dämpar tillväxttakten, men är enligt Kerstin ingen katastrof. Han har fokus på börsen. Den har gått ner något sedan hans tillträde som president, vilket kan påverka hans beslut.
Vd-nätverket anordnas tre gånger per år, i samarbete mellan Livsmedelsakademin och Packbridge. Det är i första hand öppet för våra medlemmar.