What if…

Om tio år styr influencers över våra matval genom egna varumärken. Vi gentestar oss till en personlig hälsoprofil och vissa väljer att leva i kollektiv med andra utifrån samma kostvanor. Generella märkningar är passé eftersom vi nu gör våra val på mer individuella grunder vilket har lett till att microproducenter frodas och tar allt större marknadsandelar. Och vi hoppar över dagens tre mål till förmån för snacks som vi köper i kostautomater på stan…eller?

På senaste Kommunikationsnätverket* presenterade vår kollega Amanda Allvin både framtidsprototypen Värvningskontoret 2035 och tekniken bakom prototypen: Strategisk framsyn. Det innebär att man istället för att ställa sig frågan ”What´s next?” väljer att kombinera svaga signaler från omvärlden och frågar sig ”What if?”. Därefter formulerar man mer eller mindre tänkbara scenarier och kombinerar dem till olika framtidsvisioner.

Även om det man kommer fram till inte alltid känns helt sannolikt, så är det en kraftfull gruppövning och en effektiv teknik att lyfta blicken och hitta nya spär för innovation och kommunikation. Strategisk framsyn används till exempel för att:

  • våga fatta beslut och forma framtiden (istället för att bara låta den hända)
  • se möjligheter som andra har svårt att se
  • skapa möjlighet för handlingskraft och förberedelse (inte bara förutsägelser)

Att tänka stort tillsammans med andra, bortom den vanliga yrkesvardagen, var mycket uppskattat. Vi fortsätter att mixa workshoppar med mer strategiska diskussioner framöver i Kommunikatörsnätverket.

Tack alla som bidrog med sina tankar om framtiden, och extra stort tack till Midsona som bjöd in oss till sina fina nyrenoverade lokaler och berättade om sitt hälso- och hållbarhetsarbete!



*I vårt kommunikationsnätverk träffas kommunikatörer och andra berörda från våra partnerföretag för att lyfta gemensamma utmaningar, driva opinion, arbeta med branschens arbetsgivarvarumärke och framför allt att inspirera varandra. Nätverket träffas fyra gånger per år, samt i arbetsgrupper eller erfagrupper kring specifika frågor utifrån behov och önskemål. Vill du veta mer?

Hör av dig till vår kommunikationschef på: sara.fredstrom@livsmedelsakademin.se 


Publicerat

i

av

Etiketter: