Djupdykning i livsmedelsbranschens attraktionskraft på Ystad Summit

Den 4 september intog vi scenen på #YstadSummit, för att djupdyka i den fantastiska livsmedelsnäringen och varför det är en okänd bransch för så många, framför allt när det gäller meningsfulla jobb för en hållbar framtid. Elisabet Holmgren från Viva inledde med en spaning om hur livsmedelsföretagens reklam mest visar ursprung och kultur, och de få tillfällen som själva produktionen visas, är det ofta någon i hårnät vid ett löpande band. Var syns sensorikern, produktutvecklaren eller den hållbarhetsansvariga? Mikrobryggerier med hantverkskoppling lyftes som ett lärande exempel på hur berättelser kan förmedlas.

Här är några kloka kommentarer från panelen för att göra livsmedelsnäringen mer attraktiv:
·  Larmrapporter såsom ultraprocessad mat behöver bemötas – berätta att det också kan vara en metod för att behålla näringen
·  Skapa en hype! Det finns supercoola företag inom livsmedelsnäringen.
·  Slå mynt av det skandinaviska – kan bli det nya hälsosamma
·   Alltför många företag är stängda för besök – ska de locka behöver man få möjlighet att känna, lukta och se hur maten produceras.


På frågan om vilken innovation man önskar se kom följande idéer: svenska vegetabiliska proteiner som ersätter rött kött, tångodling i Östersjön, reviderad och effektiv odlingsteknik, systeminnovation för lönsamt jordbruk och en folkrörelse för hälsosam mat.

Stort tack till panelen: Elisabet Holmgren Viva Media Group, Nils Mårtensson Balsgård Foodtech , Josefine Larsson Marint centrum Simrishamn, Maria Gauffin Gastronomiprogrammet Högskolan Kristianstad Carl Jonson Region Skåne – utveckling & innovation.

Evenemanget arrangerades av #Livsmedelsakademin och #Region Skåne.
Efter seminariet var det många som stannade kvar för att fortsätta diskutera ämnet – den attraktiva livsmedelsnäringen.


Publicerat

i

av

Etiketter: