Innovationer och traditioner på AfterWork

Skåne är en kulinarisk region med starka traditioner och full av spännande innovationer. Det fick vi också prov på när Livsmedelsakademin och Tourism in Skåne arrangerade AfterWork igår.

Eslam Salah, grundare av Lupinta växte upp i en by i Egypten där man åt lupiner som snacks. Eslam flyttade till Sverige och bjöd sina kompisar på lupin, vilket de gillade. Idén föddes att göra snacks av lupin, och han började studera växten. Den kan ju bli så mycket mer! till exempel ett alternativ till importerad soja. Idag odlas lupinen i Kvidinge och förädlingen till Tempeh sker i Bjuv.
Kontakt: Eslam Salah, www.lupinta.se

Kiviks Musteri har anor tillbaka till 1888. Idag är det ett modernt livsmedelsföretag på traditionella råvaror. En produkt behöver inte vara innovativ eller ny. Musten, som består av 100 procent äpple, är mer inne än någonsin. Musteriet ligger omgivet av sina råvaror, vilket så klart är en fördel, vi vill gärna äta närodlat. Musteriets vision är ett levande Österlen, och de delar gärna med sig av kunskap och resurser till andra äppelföretag. I somras hade musteriet 200 000 besökare.
Kontakt: Daniel Gejde, www.kiviksmusteri.se

Sedan 2014 driver Cherztin en Österlenkryddor utanför Ystad. Här har hon gårdsbutik, tar emot busslaster med turister, ordnar frukost, lunch, middag och glassprovning. Cherztin har bland annat vunnit SM-guld för sin glass. Kryddorna har namn som Tösaröra, Pågaröra och Pantofflesalt. Några av kryddorna tas fram av elever vid en tävling på gymnasieskolan i Ystad. Cherztin har under några år använt varumärket Smaka på Skåne, och menar att det har varit en dörröppnare till att kryddorna nu finns i flera butiker runt om i Skåne. Varumärket borgar för hög kvalitet.

Till fikat fick vi smaka en smarrig äppelkaka på den egna äppelkryddan med korianderfrö och mynta.
Kontakt: Cherztin Persåkre, www.osterlenkryddor.se

Tourism in Skåne AB berättade att det finns 128 000 000 matintresserade resenärer i Europa och att den svenska luften, naturen och maten står högt på listan över Sveriges fördelar. Sverige är populärt inte minst bland tyskar. Vill man attrahera dem ska man satsa på
1.barnvänlighet
2.service
3. låt dem känna sig som lokalbefolkning
4-ha menyer på tyska
Och de gillar enkla aktiviteter som t ex att vara med någon ute i en odling och få testa produktion.

Tourism in Skåne jobbar bland annat med Beyond the Future – ett innovationsprojekt där de testar nya saker. Alla som vill kan delta. Innovationerna kan vara boende och mat utifrån ett designperspektiv och att använda smarta digitala lösningar för att skapa nya upplevelser, till exempel virtual reality för den framtida måltiden.
Kontakt: Maria E Larsson, Sofie Bromée, www.tourisminskane.com
Smaka På Skåne


Publicerat

i

, , ,

av

Etiketter: