Uppströms innovation i form av skånskt naturbeteskött
Publicerad: 10 september, 2016I augusti lanserade Orkla Foods Sverige närproducerade färsbiffar för storkök under sitt varumärke Krögarklass. Detta är resultatet av ett treårigt innovationsprojekt tillsammans med föreningen Skånskt Naturbeteskött som Livsmedelsakademin har varit med och initierat genom projektet Uppströms Innovation.
Projektet Uppström Innovations syfte har varit att utveckla innovativa livsmedelsprodukter genom att börja tidigt i livsmedelskedjan. Detta för att säkra höga och unika råvarukvaliteter samt minska det upplevda avståndet mellan konsument och producent.
– I projektet jobbade vi bland annat med engagerade bönder som bedrev uppfödning av naturbeteskött med hög råvarukvalitet. Deras utmaning var att nå ut med sina mervärden på marknaden, berättar Jannie Vestergaard, verksamhetsansvarig för Smaka på Skåne på Livsmedelsakademin.
– Jag kan vara rätt envis, säger Magnus Selin på Orkla Foods Sverige. Jag visste att vi hade något riktigt unikt på gång och att vi hade ett fantastiskt bra kött från djur som mått väldigt bra under hela uppväxten. Om vi dessutom lyckades hitta en kostnadseffektiv lösning för att stycka på nära håll skulle vi minimera transporterna och minska miljöpåverkan ytterligare.
– 8till5: Livsmedelsjätte och lantbrukare möttes över en bit biff
– Livsmedel.se: Orkla Foods lanserar närproducerade naturbetesbiffar
– FoodSupply: Orkla satsar på skånsk biff
– Jordbruksaktuellt: Orkla satsar på skånskt kött
– Livets Goda: Orkla Foods Sverige lanserar närproducerade naturbetesbiffar till restaurangmarknaden
– Skånska Dagbladet: Satsning på närodlad naturbiff