Stor innovationstörst och prisade drycker på afterwork

Den 13 mars arrangerade Livsmedelsakademin årets första Afterwork tillsammans med Healthy Marketing Team. Temat för afterworken var passande nog dryck och under eftermiddagen diskuterades hur dryckesmarknaden har förändrats genom historian, hur den förändras just nu och hur den kommer att förändras framöver.

De omkring 50 deltagarna fick först lära sig mer om svensk dryckeshistoria, eller ”Det svenska traumat” som etnologen och matforskaren Håkan Jönsson från Lunds Universitet kallade det. Håkan beskrev bland annat hur svenskarnas inställning till alkohol har förändrats genom historian med allt från brännvinsbord till motbok och vin-boomen som skett de senaste decennierna. I en avslutande framåtblick spådde Håkan att svensk mjöd kanske är nästa stora grej.

Amanda Allvin från Healthy Marketing Team delade sedan med sig av en dryckestrendspaning. Som en fortsättning av Håkans dragning berättade Amanda om den alkoholfria trenden som växer fram just nu.

– Under 2017 ökade försäljningen av öl och cider med alkoholhalt lägre än 1,2% med hela 30% och framförallt efterfrågar konsumenterna hantverksmässiga alkoholfria drycker, berättade Amanda.

Ett lysande exempel på en framgångsrik alkholfri dryck är kombucha som även når framgång genom den stora fermenteringtrenden.

– Idag ska dryck vara levande! slog Amanda fast.

Andra dryckestrender är växtmjölkstrenden, ”snackify drinks”-trenden och såklart hälsotrenden; drycker kan idag hjälpa oss att bli friskare.

Afterworken avslutades med en stjärnspäckad uppställning av innovativa och trendiga dryckesföretag som presenterade och bjöd på sina nyheter. Av de sex dryckerna som presenterades hade hälften av dem nyligen prisats med vinster i prestigefulla tävlingar.

Magnus Servin från Hönsinge Hantwerksbryggeri berättade om deras druvöl som vann första pris i senaste upplagan av tävlingen Matverk. Dessutom vann Roots of Malmö, som representerades av Johannes Brundin, nyligen White Guides pris för Årets Smakutvecklare. Och sist men inte minst fick afterworkdeltagarna äran att pröva My Foodie från Veg of Lund, som så sent som i förra veckan prisades som ”världens bästa mellanmål” i World Food Innovation Awards.

– My Foodie finns ännu inte ens på marknaden, berättade Thomas Olander, vd för Veg of Lund. Världspremiären blir så klart i Lund i början av april!

De tre andra dryckesinnovationerna var Cold brew coffee & Matcha Latte från Oatly, som representerades av Karin Petersson, Quinoa-”mjölken” Quiny från Swebol Biotech, som presenterades av Olof Böök, samt hälsodrycken Good Idea som sänker blodsockertoppen efter måltider, som representerades av Pär Lundquist.

Vad alla sex drycker hade gemensamt var att de alla representerade en eller flera starka trender, vilket är en stor fördel för fortsatt och framtida framgång på den heta, men också konkurrensutsatta dryckesmarknaden.

Vår nästa Afterwork går av stapeln den 29 maj på Minc i Malmö. Vill du veta mer, kontakta Martina Oxling: Martina.Oxling@livsmedelsakademin.se