Stjärnkockar berättade om krockar och samarbete

Vad har fine dining och skolmatsbespisning gemensamt? Oväntat mycket, visade det sig på Livsmedelsakademin och Healthy Marketing Teams afterwork på temat ”Stjärnkockar & Stjärnkrockar” den 28 september.

Den 28 september var det dags för den tredje afterworken i Livsmedelsakademins och Healthy Marketing Teams afterwork-serie om ”En bransch i förändring”. Denna gång var temat ”Stjärnkockar & Stjärnkrockar” och eftermiddagen kom inte helt oväntat att handla om gastronomi och oväntade samarbeten.

Två på pappret väldigt olika stjärnkockar stod i centrum: Gourmetkocken Titti Qvarnström och skolkökskocken Sabina Tucic. Båda två är dock superstjärnor i sin egen kategori; Titti är hyllad Michelinkock och Sabina är regerande svensk mästarinna i Skolmats-SM! Båda dessa superstjärnor berättade även om hur deras framgångssagor präglats av olika typer av kulturkrockar och utmaningar, och att bådas framgångsrecept stavades SAMARBETE!

Titti Qvarnström beskrev bland annat hur hon kommit i kontakt med det lilla Malmöföretaget Caliente. Caliente producerar chilidrycker som fungerar utmärkt som ett alkoholfritt alternativ eftersom chilin bidrar till en endorfinkick.
– Något som jag verkligen har saknat är bra alkoholfria alternativ som kan paras med mat, berättade Titti. Således påbörjade Caliente och Titti ett samarbete som resulterade i två helt nya Caliente-smaker som är speciellt bra till mat och som dessutom har smaksättning med nordisk touch.

Självklart är många av utmaningarna inom den privata och den offentliga restaurangvärlden vitt skilda. Men samtidigt finns det väldigt många likheter.

– Mat handlar om upplevelser, inledde Lill Spenninge, Kostchef i Klippans Kommun. Detta är ett självklart faktum som allt för ofta glöms bort inom den offentliga sektorn. Men inte i Klippan. Här har Lill och kökschefen Sabina Tucic gemensamt lyckas förvandla Åbyskolans kök och matsal till ett kulinariskt mecka, som numera översköljs av studiebesöksförfrågningar.

Den stjärnkrock som behövdes för att skapa denna framgång vara just kombinationen av en kostchef, som brann inte bara för näringsinnehållet i skolmaten utan hela upplevelsen: från smak till kommunikation och måltidsmiljö, tillsammans med en kökschef med stora ambitioner och ett ännu större hjärta. Sabina Tucic och hennes ”Mumsliga” vann såklart inte skolmats-SM på grund av sin nya fantastiska matsal, även om den inspirerande miljön kan ha haft ett litet finger med i spelet. Nej ”Mumsligan” vann eftersom de är ett hårt arbetande men framförallt sammansvetsat team. Så hur skapar man ett sådant team?
– I mitt kök behövs alla, säger Sabina med eftertryck. Vi är alla beroende av varandras insatser, oavsett om man är diskare eller kökschef. Det är viktigt att alla känner att de bidrar, kanske framförallt när det kommer till att sprida glädje!

Afterworken hade denna gång väldigt passande förlagts i Gro’ups lokaler i Malmö. Gro’up är ett nystartat s.k. food space i Malmö där man arbetar med mat som ett socialt verktyg. Här handlar allt om samarbeten och oväntade möten! Livsmedelsakademins vd Lotta Törner, som modererade afterworken, ställde mot slutet frågan till gästerna:
– Är det verkligen så himla lätt att samarbete, som ni får det att verka?
Det enkla svaret löd:
– Så länge det är kul går allting lätt! svarade Titti Qvarnström.

En av afterworkbesökarna Rickard Albin, R&D Manager på Culinar, var lika entusiastisk som vi över det han hört från eftermiddagens presentationer:
– Äntligen samarbete! Av någon anledning har vi länge varit rädda att samarbete… Men själv har jag aldrig varit med om någon som har förlorat på samarbete. Det här är helt rätt spår inför framtiden!

Missa inte vår nästa afterwork den 30 november på temat What’s cooking? Det senaste bland livsmedels- och måltidstrender!

 

Text: Amanda Allvin, HMT

_______________________________________________________________________________________

Afterworks 2017: En bransch i förändring

Tillsammans med Healthy Marketing Team arrangerar vi fyra innovativa afterworks under året, om vässar och inspirerar dina medarbetare och ditt företag.