Skånemejerier: ”Det är en fördel att vara med i ett sammanhang där livsmedelsföretag i olika storlekar möts”

"Vi är en nygammal partner och jag känner att Livsmedelsakademins position har blivit starkare under de senaste åren", säger Björn Sederblad, vd på Skånemejerier.

Med över 600 medarbetare och cirka 520 mjölkbönder i Skåne och Sydsverige som levererar mjölk har Skånemejerier sedan länge varit ett lojalt konsumentstöd och stark förankring i södra Sverige.

– Men vår pågående succé i Stockholm är helt magiskt. Vi har trott att stockholmare inte är barnsligt förtjusta i Skåne men det är de faktiskt och vi kan bara erkänna att vi tidigare misskött huvudstaden som tillväxtmarknad, säger vd Björn Sederblad.

Under mars månad blev det klart att Skånemejerier fortsätter sin starka tillväxt och tar över mejeriavdelningen på NK Saluhall i hjärtat av Stockholm.

– Vår särart här i Skåne ska bevaras och utvecklas, och att kommunicera ursprungsvärden förstärker vår stolthet över produkter med skånskt ursprung. Vi möjliggör dessutom spårbarhet för konsumenterna.

Varför är Skånemejerier partner till Livsmedelsakademin?

– Vi är en nygammal partner och jag känner att Livsmedelsakademins position har blivit starkare under de senaste åren. Livsmedelsakademins partnerföretag ser jag inte som konkurrenter. Det är däremot en fördel att vara med i ett sammanhang med livsmedelsföretag i olika storlekar möts och där många precis som vi har en stark position här i Skåne. När andra jättar utan lokal förankring går samman så hamnar vi lite utanför. Och bland svenska mejerier är det just den konkurrenssituationen som har drivit fram ett ökat regionalt fokus.

Hälsotrenderna haglar och medvetenheten bland konsumenterna blir allt större – hur anpassar ni ert sortiment och utbud?

– Mejeriindustrin har varit lite sömning överlag men nu pågår ett skifte mellan historia och framtid och det gäller det att titta framåt. När vi insåg att inköpsbeslutet i butik har gått från föräldrar i mogen ålder till barn och unga började vi tänka om. Idag upplyser unga sina föräldrar om hälsotrender, sociala medier har enormt stort inflytande och unga har stenkoll på till exempel näring och protein. Med vår långsiktiga satsning ”I feel good” jobbar vi aktivt med ungdomar där vi fokuserar på nya produkter, sociala medier och trender. Att våga inse och agera på att många av dagens 12-25 åringar väljer varor efter trend och förpackning ger oss nya möjligheter.

Vilka utmaningar ser ni på Skånemejerier att livsmedelsbranschen står inför?

– Ursprung och spårbarhet, utan tvekan. Vår definition av spårbarhet är att våra konsumenter ska kunna spåra varje enskild produkt hela vägen fram till den enskilda mjölkbonden. I princip ska alla våra gårdar vara öppna för våra konsumenter.

Hur skulle ni vilja att Livsmedelsakademin utvecklades som nätverk?

– Att bidra till att skapa en större sammanhållning mellan företagen kring aktuella och viktiga frågor för branschen. Men även att närma sig konsumenterna är avgörande och vi tror att större fokus på ursprungsmärkning är rätt väg att gå. Att ännu tydligare jobba med att definiera till exempel skånsk ursprungsmärkning skulle stärka regionen ytterligare. Och närhet handlar inte bara om geografi. Företag måste vara ännu mer lyhörda och komma närmre konsumenterna, för att lyssna och reagera.