Pågen: ”Bra möten mellan stora och små producenter ger inspiration”

Med mjöl från egen kvarn, egentillverkad jäst och många närodlade råvaror i sina produkter har Pågen ett starkt fäste i Skåne. Bageriet som 1878 startades av Anders och Matilda Påhlsson i Malmö är idag ett familjeföretag i fjärde generationen. Pågen ser partnerskapet till Livsmedelsakademin som ett naturligt sätt till inspiration och kunskapsutbyte.

Varför är Pågen en del av Livsmedelsakademin?

– För oss är det ett viktigt regionalt nätverk där vi träffar människor som ofta möter samma utmaningar och bär på frågeställningar som vi själva har. Vi kan också hålla oss uppdaterade kring vad som händer i Skåne, säger vd Tørk Furhauge som ser fram emot att Pågen precis som förra året medverkar på Skånes Matfestival.

– Det blev bra möten mellan oss som en stor producent, de mellanstora och de riktigt små som jobbar ännu mer hantverksmässigt. För att utveckla ett sortiment handlar det mycket om att få inspiration. Det var spännande att se hur små företag tänker och marknadsför sig.

Hur skulle ni vilja att Livsmedelsakademin jobbar som nätverk?

– Jag tycker det är bra med fokus på ursprung och tror att vi i Skåne har allt att vinna på att marknadsföra just det skånska. Tillsammans kan vi, stora som små, sätta Skåne på livsmedelskartan. Skåne säljer! När vi skapade en ny design för vårt surdegsbröd med kallpressad rapsolja från Österlen fördubblade vi försäljningen. Just att berätta och kommunicera kring varifrån råvarorna kommer är viktigt. Vår största marknad är i Skåne men sett till försäljning per invånare ligger Karlstad i topp. Oavsett vad man som livsmedelsföretag tillverkar har vi allt att vinna på att prata mer om smak. Att hela tiden fokusera på hälsoaspekter förstår matupplevelsen – smakupplevelsen är det viktigaste när man äter.

Vilka utmaningar står livsmedelsbranschen inför?

– För oss som tillverkar bröd handlar det om att förhålla oss till alla hälsotrender som kommer och går. Det gäller att se det för vad det är. Vi fokuserar på de kostråd som är vetenskapligt bevisade, till exempel de nordiska näringsrekommendationerna. Det finns tre energikällor – kolhydrater, fett och protein. Och oavsett om det råder kolhydrathysteri eller inte får vi inte glömma att kolhydrater är en jätteviktig energikälla, inte minst för hjärnan. Istället för att utesluta brukar jag säga att det finns tre enkla regler: ät varierat, ät inte för mycket och motionera. Vi kommer nog aldrig försöka baka kolhydratfritt bröd. Vi vill ha ett brett brödsortiment, med allt från sirapslimpa och lingongrova till skorpor och surdegsbröd utan socker.

– Sen är spårbarhet och säkra produktionslinjer otroligt viktigt för de konsumenter som verkligen är allergiska. En större och mer komplex frågeställning för livsmedelsbranschen är att möta energibehovet av den ökande befolkningen världen över. Vilka livsmedel kommer utvecklas i framtiden? Vilken typ av produktion är hållbar och vilken mat är mest klimatsmart? Vi tycker såklart att bröd är en intressant och klimatsmart produkt. Till exempel våra skorpor som bakas helt utan enzymer, konserveringsmedel eller andra tillsatser och har lång hållbarhet.