Koreanskt forskarteam vill lära sig av världsledande livsmedelskluster

”Alla klusterorganisationer har sina framgångshistorier. Vi är här för att lära oss om era.” Det säger Junghoon Moon, professor i management vid Seoul Universitet i Korea, som tillsammans med två doktorandstudenter besökte Livsmedelsakademin i slutet av augusti.

Professor Moon driver, på uppdrag av den sydkoreanska regeringen, ett forskningsprojekt för Foodpolis – Korean National Food Cluster, med syfte att studera världsledande livsmedelskluster, deras framgångsfaktorer och hur klusterinitiativen skiljer sig åt. Dagarna innan har de gästat två organisationer, med motsvarande verksamhet som Livsmedelsakademin, i Italien och Nederländerna. Resultaten kommer senare att publiceras i en internationell rapport. Så vad är det då som lockar Professor Moon och hans kollegor hela vägen från Sydkorea till Skåne?

– Foodpolis mål är att bli Östasiens metropol för livsmedelsindustri. För att lyckas med det vill vi lära oss hur man organiserar aktiviteter och bygger en miljö som leder till ökad innovation och utveckling inom branschen, säger Professor Moon.

Framför allt har han imponerats av det stöd, inte minst finansiellt, som finns att få vid uppstart av nya företag i Sverige. Jämfört med de nederländska och italienska verksamheterna är det otroligt generöst, menar han.

De koreanska gästerna är också intresserade av den bottom-up-organisation som Livsmedelsakademin är uppbyggd kring.

– I Korea jobbar vi utifrån top-down-konceptet. Det är regeringen som initierar projekt, mål och finanser. Här i Skåne är det de olika medlemmarna och aktörerna som driver projekten underifrån. Det finns förstås för- och nackdelar med båda sätten. Vi är här för att se vad som skulle fungera bäst för oss.

Överlag ser Professor Moon kvalitet och säkerhet kopplad till livsmedelsprodukter som Sydkoreas främsta konkurrensfördel på den östasiatiska marknaden. Inte minst befolkningsjätten Kina efterfrågar produkter som konsumenterna kan känna sig trygga med. Efter flera uppmärksammade skandaler, exempelvis rörande mjölkprodukter som visat sig vara skadliga, nöjer sig inte kineserna med endast inhemska alternativ.

Professor Moon berättar också om en ny trend i Sydkorea – männens inträde i köket. Ett område de traditionellt sätt håller sig borta från. Tack vara flera populära matlagningsshower på tv har männen nu fått feeling och inspirerats till att själva ställa sig vid spisen. För att underlätta för nybörjarna i köket har den koreanska livsmedelsindustrin satsat på färdiga kit i butikerna. Kunderna köper helt enkelt en förpackning som innehåller alla de ingredienser som krävs för att tillaga en hel rätt – en idé med potential för internationell spridning.

De koreanska gästerna stannar förvisso bara i Sverige under två dagar, men har redan hunnit fascineras av vissa inslag bland de svenska livsmedlen.

– Tubmat! Säkert trettio olika sorter! Det har vi aldrig sett förut. Kalles Kaviar – det kanske hade varit något för koreaner?

Läs mer om det koreanska livsmedelklustret Foodpolis och om nederländska Food Valley, som forskarteamet också besökte. Den italienska klusterorganisationen i regionen Emilia-Romagna har ingen central hemsida.