Innovationstraineerna gör sig redo för nya utmaningar

18 månader som innovationstraineer är nu över. Med uppdraget att ifrågasätta och visa på nya möjligheter har Therese Östberg och Fredrik Holmgren Holm gjort avtryck både på flera partnerföretag och internt på Livsmedelsakademin.

– Vår roll har varit att vara Livsmedelsakademins förlängda arm, och utifrån hur vi ser på innovation, gå in i olika partnerföretag för att ta oss an deras utmaningar på ett nytt sätt, säger Therese Östberg.

Oatly, Findus, Pågen, Orkla, Kiviks Musteri, Scan och Healthy Marketing Team har alla öppnat upp sina verksamheter och låtit Livsmedelsakademins innovationstraineer angripa ett specifikt problem.

– Vi har fått väldigt positiv feedback från alla ställen. Trots att det inte är några små enkla lösningar vi kommit med, säger Fredrik Holmgren Holm.

På företagen har de fått en utmaning kopplat till innovation och utveckling. Gemensamt för samtliga utmaningar är att de valt att omformulera uppdragen efter att ha fått insyn i företagen.

– Utmaningarna har till en början ofta handlat om ren produktutveckling som en ny smak eller förpackning. Men om man ska uppnå ren innovation finns det ingen quickfix. Våra lösningar har landat i vilka förändringar som måste göras i kärnverksamheten och i företagskulturen för att skapa ett klimat som leder till innovation, säger Therese.

I september får Livsmedelsakademins partnerföretag en ny chans att ta del av en innovationstrainee när två nya personer anlitas. Ett välformulerat men öppet uppdrag, och en vilja att avsätta tid och resurser är Therese och Fredriks bästa tips till de företag som vill anmäla sitt intresse.

– Det är ovärderligt att få in en person som inte har krav på sig att leverera ett specifikt resultat, men det krävs en modig ledning som kan ta emot resultatet även om det inte är vad de förväntat sig, säger Fredrik.

– Ju större möjlighet till insyn i företaget desto bättre resultat. Om ledningen sätter upp gränser blir resultatet inte särskilt ärligt och innovativ. Vi har blivit insläppta med uppdraget att ifrågasätta på ett sätt som en anställd inte hade vågat göra och samtidigt haft en hejarklack i form av Livsmedelsakademin som stöttat och gett självförtroende, säger Therese.

Therese och Fredrik känner att traineeperioden gett dem en skjuts i karriären och är nu redo för nya utmaningar.

– Under ett och ett halvt år har vi fått en insyn i flera olika verksamheter. Hur hade vi annars kunnat få den erfarenheten, det nätverk vi fått och möjligheten att rapportera så högt upp i respektive företag?, säger Fredrik.

– Jag vill fortsätta våga fråga varför och jag tror att traineeprogrammet gjort oss mer bekväma i den obekväma rollen att vara den som ställer de jobbiga frågorna, säger Therese.

Innovationstraineerna har också varit en del av Livsmedelsakademins Open Innovation Training Programme, ett kompetenshöjande program som samlat unga potentiella nyckelpersoner från våra partnerföretag. Dessutom har de på samma sätt som i partnerföretagen haft uppdraget att ifrågasätta Livsmedelsakademins struktur och hitta nya vägar till innovation.

– Internt har det varit än mer okej att rota och vara en sten i skon, på ett sätt som företagen nog inte riktigt är mogna för. Livsmedelsakademin gav oss uppdraget att vara riktigt jobbiga ute på företagen, men det har också gjort att varit än mer jobbiga här, säger Therese.

Arbetar du på ett av Livsmedelsakademins partnerföretag och skulle vilja att våra nya innovationstraineer tar sig an ett case på företaget? Kontakta Martina Oxling, martina.oxling@livsmedelsakademin.se.