Hej Amanda Magnusson, ny kommunikationsansvarig på Livsmedelsakademin!

Vad är det bästa med ditt nya jobb?

– För att kunna sköta kommunikationsarbetet både internt och externt måste jag ha ett finger med i spelet i alla delar av vår verksamhet. Jag gillar verkligen att arbeta på bredden, koordinera och få se på saker ur ett utifrånperspektiv.

Vilken är din största utmaning?

– Vi har en sådan bred verksamhet att det ibland kan vara svårt att förklara vad vi gör på ett lättförståelig och övergripande sätt. Då gäller det att kunna koka ner allt vårt arbete och konkretisera det. Det är ju faktiskt när vi tvingas sätta ord på vad vi gör, som vi som organisation har chans att lyfta blicken och utvecklas.

Vilken drömnyhet om Livsmedelsakademin hoppas du få kommunicera ut i framtiden?

– Just nu är vi involverade i förberedelsearbetet inför den största EU-satsningen kring livsmedel någonsin – Food KIC:en. Den ska samla de främsta aktörerna inom livsmedelsområdet, för att utveckla framtidens livsmedelsinnovationer. Drömscenariot är att Livsmedelsakademin får en ledande roll i denna internationella miljardsatsning med start år 2017 och just nu känns det inte helt orealistiskt att jag skulle kunna få basunera ut en sådan nyhet! 

5 snabba fakta om Amanda

Bakgrund: Livsmedelsspecialiserad civilingenjör i bioteknik, trendspanare och projektledare för Livsmedelsakademins projekt OpenUp.

Ålder: 29 år

Bor: Lund

Favoritkommunikationskanal: SMS – det är kort, koncist och alltid nära till hands

Måltidskuriosa: Älskar att testa konstig mat och dryck. Ju konstigare desto bättre. Mitt senaste fynd är lyxkaffet Kopi Luwak, också känt som ”bajskaffe”, eftersom kaffebönorna passerat genom magen på palmmårdar.