En bransch i förändring

Vi befinner oss alla i konstant förändring och förändringshastigheten går bara fortare och fortare… Detta gäller inte minst för livsmedelsbranschen. Vi har under de senaste åren bland annat sett hur digitaliseringen, kostrelaterade hälsoproblem och kanske främst den ökande konsumentmakten har börjat transformera branschen. Och tro oss; det här är bara början på vad som komma skall! Så hur ska man som livsmedelsföretag då agera i ett alltmer svårnavigerat landskap?

Livsmedelsakademin och de internationella varumärkesexperterna på Healthy Marketing Team har sedan länge samarbetat med metodutveckling, utbildningar och trendspaning. I år knyts samarbetet ännu närmre, bland annat genom våra gemensamma afterwork-serie om ”En Branch i Förändring”.

– Utmaningarna är idag stora, men så är även möjligheterna om vi bara agerar. Behovet av innovation i livsmedelsbranschen är större än någonsin, säger Lotta Törner, Livsmedelsakademins vd.

Den 30 mars arrangerades den första afterworken i Livsmedelsakademins och Healthy Marketing Teams gemensamma afterworkserie ”En Branch i Förändring”. Temat var då just innovation och hur vi får innovationshjulet att snurra. 

– Rätt företagskultur är en av de viktigaste faktorerna för att få innovationshjulet att snurra, fastslog Magnus Lagnevik, professor emeritus Lunds Ekonomihögskolan, samt styrelseordförande i Co-Innovation Group*.

Under afterworken fick vi även höra om fyra olika innovationsprofiler, och deltagarna fick själva testa om de var en Einstein, Edison, Croc, eller Kamprad.

– Lärdomen av dessa innovationsprofiler är hur alla är nödvändiga för att driva innovationshjulet från ide till framgångsrik produkt men att fel kultur i fel skede får innovationsarbetet att gå i stå. Det är just där vi kan hjälpa företagen med vår nya metod, berättar Peter Wennström, Healthy Marketing Team och Co-Innovation Group.

Nästa afterwork går av stapeln den 30 maj, och temat är då Framtidens Konsument. Då kommer åhörarna bland annat få lära sig mer om Food E-vangelist, ME-llenials och Generation Z, vilka tros komma att transformera livsmedelsbranschen ytterligare.

– Livsmedelsakademin och Healthy Marketing Team har verkligen ett jätteintressant samarbete på gång som jag är säker kommer leda till stora nytta för våra medlemmar och partners, samt vårt regionala, nationella och inte minst vårt internationella nätverk, säger Lotta Törner.

De två organisationerna kommer dessutom knytas ännu närmre varandra, då Livsmedelskademin och Healthy Marketing Team från och med juni officiellt kommer dela Malmö-adress, i nya fräscha lokaler på Minc.

– Vi på Healthy Marketing Team ser en stor potential i Öresundsområdet, bland annat tack vare Livsmedelsakademin, och har därför valt att öppna vårt tredje internationella kontor här, berättar Peter Wennström, Healthy Marketing Team.

Livsmedelsakademin och Healthy Marketing Team drev 2012-2015 det gemensamma projektet Digest Innovation där analysverktyg för företags innovationskultur har utvecklats. Resultatet från projektet är att företaget Co-Innovation Group har bildats, vilka specialiserar sig på analys och utveckling av företags innovationskultur och innovationskapacitet.

_______________________________________________________________________________________

Afterworks 2017: En bransch i förändring

Tillsammans med Healthy Marketing Team arrangerar vi fyra innovativa afterworks under året, om vässar och inspirerar dina medarbetare och ditt företag.

  • 30 mars – Hur får vi innovationhjulet att snurra?
  • 30 maj – Möt framtidens konsument
  • 28 september – Stjärnkockar och stjärnkrockar.
  • 30 november – Whats cooking? – Det senaste bland livsmedels- och måltidstrenderna