City Gross ny huvudsponsor för Skånes Matfestival: ”Vi värnar om den goda sidan”

Som ny huvudsponsor och värd för kött-temat på Skånes Matfestival vill butikskedjan City Gross lyfta ”den goda sidan” av maten och drycken. Med fokus på svenskt, handstyckat kött, minskat matsvinn och grönare mat är målet att inspirera festivalbesökarna till en hållbar och lustfylld matvardag.

City Gross, med huvudkontor i Hässleholm, har ett starkt engagemang för det lokala och den skånska matkulturen. Därför föll sig rollen som långsiktig huvudsponsor för Skånes Matfestival naturlig för företagsledningen. Tillsammans med festivalens arrangör Livsmedelsakademin, vill man lyfta det kulinariska Skåne in i framtiden.

– Att gå in som huvudsponsor för Skånes Matfestival känns verkligen lustfyllt. Det ska bli så spännande att få möta matintresserade besökare och dela med oss av tips och idéer kring hur man kan göra medvetna konsumentval i vardagen, säger Peter Mårtensson, event- och sponsoransvarig för City Gross.

Som värdar för festivalens kött-tema vill City Gross uppmärksamma kvalitets- och ursprungsfrågan tillsammans med andra deltagande aktörer. Ett sätt att bli garanterad kvalitet, men också bidra till ett grönare, öppnare landskap är att välja svenskt kött. I City Gross butiker är allt färskt kött som säljs svenskt och styckas på plats i butiken.

– En av fördelarna med att vårt kött styckas på plats är du kan diskutera köttet, varifrån det kommer och hur det hanterats med en person som har rätt kompetens och engagemang. Skånes Matfestival utgör också ett sådant gyllene diskussionstillfälle, förklarar Peter Mårtensson.

På festivalområdet kommer besökarna bjudas på smakprov i form av helstekt gris, grillad över öppen eld. Men även frukt och grönt står på festivalagendan – både på grillen och under festivaltemat ”Matsvinn”. City Gross står bland annat för råvarorna till Michelinkocken Titti Qvarnströms cook-a-long, där hon tillsammans med besökarna ska laga skånska smakexplosioner av mat som ratats i butikerna.

– Matsvinnsfrågan är oerhört viktig för oss. I vår butik i Hyllinge tar vi vara på de varor som kunderna inte köper på grund av små skavanker och lagar luncher istället för att slänga dem. Det ska bli fantastiskt kul att få se hur en stjärnkock kan förvandla spillda resurser till gourmetmat, säger Peter Mårtensson.

Innovation, interaktivitet, mångfald och kunskap är ledorden för Skånes Matfestival. Bland kullarna på Österlen skapas ett matmecka för stora och små företag, producenter, förädlare, forskare och stjärnkockar, som tillsammans driver den fortsatta utvecklingen av Skåne som kulinarisk region. Festivalen arrangeras av Livsmedelsakademin och är en del av verksamhetsområdet Smaka på Skåne.

– City Gross satsningar på svenskt kött, lokal produktion och minskat matsvinn går klockrent ihop med matfestivalens teman och ledord. Hållbarhetstänket är en absolut nödvändighet för utvecklingen av framtidens mat och dryck, säger Jannie Vestergaard, verksamhetsledare för Smaka på Skåne.

Hon får medhåll av matfestivalchefen Lotta Ranert:

– Vi är oerhört glada över att de vill gå in som långsiktig huvudsponsor under tre år. Vi ser stor potential i det framtida samarbetet.

Även medfinansiären Region Skåne och sponsorerna Tomelilla Kommun och Sparbanken Syd bidrar till att möjliggöra festivalen, som arrangeras i Brösarp för tredje året i rad 20-22 maj.