Alumninätverket trendspanar tillsammans

I samband med Livsmedelsakademins dag träffades vårt ständigt växande alumninätverk på Börshuset i Malmö. Kvällen bjöd bland annat på en trendspaning om framtidens livsmedel.

Livsmedelsakademins alumninätverk består av tidigare medlemmar från studentnätverket, deltagare från vårt ledarskapsprogram Framtidens ledare och vårt Open Innovation Training Programme. Nätverket växer med ungefär tjugo personer om året och består av drygt 80 unga personer som är verksamma inom branschen.

– Det är helt rätt med ett alumninätverk, dels som socialt evenemang men framför allt för att knyta samman alla intressanta människor som alla är ambassadörer för Livsmedelsakademin, säger My Lidén, dirctor på Livsmedelsakademins partnerföretag PwC, som också var kvällens sponsor.

Förutom att bjuda deltagarna på god mat, höll My Lidén en underhållande presentation om PwC. Därefter introducerade Livsmedelsakademins innovationstraineer Therese Östberg och Fredrik Holm Holmgren, och Amanda Magnusson, projektledare för OpenUp, ett nytt initiativ. Alumninätverket kommer från och med nu hjälpas åt att spana efter nya trender inom livsmedelsbranschen via innovationsplattformen OpenUp.

Ida Backström är en av medlemmarna i alumninätverket. Under sin studietid var hon med i Livsmedelsakademins studentnätverk. Idag jobbar hon som hortonom på LRF.

– För min del, som har en lite annan utbildning och inriktning till livsmedel än många andra i nätverket ser jag alumninätverket som en stor inspirationskälla. Jag jobbar nära primärproduktionen och vill inspirera till nytänk och innovation där också. Efter alumni-träffen snurrar alltid mitt huvud av roliga idéer, säger Ida Backström.