Den 22 oktober träffas vi på Livsmedelsakademins dag, tillfället där alla med intresse för framtidens mat, dryck och måltider möts, minglar och lyssnar på intressanta talare. I år pratar vi framtid. Vad kommer vi att vilja äta i framtiden, hur marknadsför vi den nya maten och inte minst, hur lagar vi den?
Välkomna
Lotta Törner, vd Livsmedelsakademin
Håkan Jönsson, moderator, Lunds universitet
Tång till middag?
Cecilia Fredriksson professor vid Lunds universitet
Cecilia leder ett tvärvetenskapligt forskningsprojekt kring marina matresurser och konsumtion i en innovativ och cirkulär livsmedelskedja. Här ska de ta reda på i vilka sammanhang alger kan introduceras och skapa mervärde i våra livsmedel. Vad krävs för att nya livsmedel eller ingredienser ska nå en större marknad? Hur förhåller sig konsumenter till olika råvaror eller restprodukter?
Räcker det med Instagram?
Alexander Wroblewski interrim vd Rootpasta
Rootpasta är ett kalorisnålt substitut till ris, pasta och nudlar, gjort på konjakrot. Det är ett litet företag med ursprungligen ganska små kunskaper om livsmedel, men desto mer kunskap om sociala medier. Med sociala medier lyckades de skapa en efterfrågan innan produkten fanns på butikshyllorna. Alexander delar med sig av erfarenheter och insikter kring marknadsföring i sociala medier.
Lokalt är inne
Josefine Östrup Backe, doktorand vid instituationen för service
management och tjänstevetenskap, Lunds universitet
I sin forskning fokuserar Josefine på hur mat används som verktyg för turism- och destinationsutveckling, med särskilt fokus på föreställningen om ”det lokala”. Josefine kommer berätta om varför ”det lokala” har blivit en så viktig del av matupplevelsen, samt ge några exempel på hur detta kommer till uttryck hos småskaliga producenter inom mat och matupplevelser.
Myten om fisken
Vesa Tschernij, fiskeexpert Marint Centrum Simrishamn
Hur kan vi få en hållbar relation till fisken i Östersjön? Är det ok att äta spätta i februari? Hur mycket spökgarn draggar fiskarna upp? Det finns många frågor om fisket i södra Östersjön. Vesa kan svara på de flesta.
Fisk till fikan?
Proteinskiftet – en utmaning för hela livsmedelskedjan
Richard Albin, R&D manager, Culinar.
Culinar erbjuder kunskap, produktutveckling och ett stort sortiment av ingredienser till den nordiska livsmedelsindustrin, inte minst vad gäller smaksättning av vegetariska produkter. Richard Albin kommer att prata om vilka olika utmaningar som livsmedelsbranschen har från primärproduktion till produktutveckling och produktion fram till slutanvändarens tillagning av de nya proteinerna.
Från forskning till hälsosamma muffins
Per Frank, Nordic Nutrition Health and Wellness Manager, Nestlé
Nestlé är världens största livsmedelsföretag och har därför muskler att göra skillnad. De har länge jobbat med att göra produkterna hälsosammare genom att öka mängden fullkorn och växtbaserade ingredienser i sina produkter, men också med att minska mängden socker och salt. Men hur går man egentligen från forskning till färdiga produkter, och vad är nästa stora grej inom forskningen?
Trendspaning kring framtidens mat
Studentnätverket
Livsmedelsakademins studentnätverk har äntligen startat igen. Studentambassadörerna studerar allt från gastronomi till teknisk fysik, livsmedelskemi, maskinteknik eller går läkarlinjen. Mat och dryck är ett gemensamt intresse. Som sitt första uppdrag kommer de ge oss en helt färsk trendspaning kring framtidens mat.
Avgift
Är ditt företag partner till Livsmedelsakademin är det gratis. För övriga är avgiften 950 kr per person.
Sista anmälningsdag onsdagen den 16 oktober 2019.
Kontakt: Sara Fredström, sara.fredstrom(at)livsmedelsakademin.se